Se psem na dovolenou

Začínají prázdniny a letos víc než kdy dřív se mnoho lidí rozhodlo strávit svou dovolenou v Česku a jak jinak než se svým psem. Od plánu vzít psa na dovolenou s sebou odrazují pejskaře nejvíce právě cesty letadlem . Letos se však většina výletníků přikloní k cestě autem, proto přidávám nový článek ohledně pohodlného cestování se psem v autě. Článek je však jen mým osobním pohledem a zkušeností s cestováním v klecích, přepravkách a na volno. Co je vlastně pohodlné, jak pro psa, tak pro řidiče a kde mohou číhat nástrahy i u zdánlivě bezpečného cestování.

Osobně jsem si vyzkoušela jak přepravu v klasické (skládací) kleci, tak v plastové i látkové přepravce, a to u všech třech svých současných i předchozích psů. Tedy u Bernského salašnického psa, Australského ovčáka i Miniaturního amerického ovčáka. Bezpečné cestování nezáleží ani tak na rase jako na povaze konkrétního psa. Rasa určuje jen velikost přepravky / klece či kufru, nikoli druh cestování.

Jaké jsou možnosti přepravy:

  • na volno
  • skládací kovová klec
  • klec na míru do kufru auta
  • „deformovatelná“ klec do kufru auta (VarioCage)
  • plastová přepravka
  • látková přepravka
  • tašky do auta
  • postroj + pás auta nebo popruh do pásu od auta

Jak důležitá je rasa?

Jak jsem psala, na rase nezáleží, záleží na povaze psa. U některých je důležitý i věk. Rasa psa je důležitá především pro odhad správné velikosti přepravky, především pokud kupujete přepravku nebo klec již ve štěněčím věku doporučuji konzultaci s chovatelem nebo s jiným majitelem stejné rasy, ti vám mohou poradit nebo alespoň přeměřit psa.

Klec či jiná přepravka by neměla být malá, aby se v ní psovi pohodlně leželo při delších cestách, za sebe však dodávám, že ani příliš velká, pes ve velkém prostoru snadněji padá a je to pro něj méně pohodlné pokud není zvyklý celou cestu prospat.

Povaha psa určuje především materiál – musí být odolný pro psy ničitele a pohodovým, klidným psům pak můžete s klidným srdcem pořídit i látkovou přepravku.

Na volno

Asi nejhorší způsob přepravy, osobně rozhodně nedoporučuji a to ani na volno v kufru. Psa jsem na volno vozila pouze s límcem pár kilometrů k veterináři a zpět, protože s límcem se pes nevleze do přepravky. Při případné nehodě pes zřejmě vyletí předním oknem, dost možná vás i poraní.

Skládací kovová klec

Tento způsob také nedoporučuji, klec není díky skládací konstrukci příliš pevná a stabilní, hodně bouchá, což je psům nepříjemné. Problém vidím i v mezerách po celém obvodu, do těchto mezer se velmi snadno může chytit packa a pes si může ublížit. Výhodou je, že i ve vyšších teplotách je pěkně odvětraná a pes se v ní nepaří. Skládací klece mám hodně ráda do hotelů, na chaty a jiné pobyty, do auta je však nedoporučuji. Při případné nehodě mohou mříže velmi snadno prasknout a psa probodnout nebo mu jinak ublížit. Pokud nebudeme řešit jen psy, tak uvolněné mříže mohou propíchnout i sedák a ublížit posádce.

Zdroj obrázku: zde

Klec na míru do kufru auta

Zde mám namysli klece z dřevotřískových stěn spolu s nejčastěji hliníkovou mříží. Tyto klece jsou určitě pohodlné pro psy, dělají se na míru, nabízí hodně prostoru a je u nich například možnost dvou samostatných částí. Myslím, že tato klec patří k těm nejnebezpečnějším. Pro psa je to znovu možnost poranění ulomenou či zdeformovanou částí klece, pro osádku však velmi vážná zranění díky velké deformaci zadních sedaček (díky konstrukci na míru, zabírá klec celý zavazadlový prostor), kde nejčastěji sedí právě děti. Nedoporučuji ani tento způsob.

Zdroj: zde

Deformovatelná klec do kufru auta

Tzv. VarioCage, jedná se o klec do kufru, která však má crash testy a je uzpůsobena tak, že v případě nehody se jakoby zasune do sebe na poloviční šířku. Riziko zranění psa je zde pořád a při opravdu velkém nárazu ani tato klec nepomůže. Nicméně je dostatečně velká, pohodlná, s možností přepážky a pro lidskou osádku vozidla asi nejbezpečnější způsob přepravy psů vůbec. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena (nejmenší varianta vychází cca 19 500 Kč), ta může mnoho zájemců odradit.

Zdroj: zde

Plastová přepravka

Dle mého názoru jednoznačně nejlepší ekonomická varianta, není to VarioCage, ale díky plastovým částem není tolik nebezpečná jako klec. Skořepina se rozlomí a uvolní psa ven, ten může z auta vypadnout, ale nehrozí mu zaklínění v drátech klece. Díky plastové vaně navíc nehrozí zaseknutí tlapek či drápů a je snadno omyvatelná. Ideální pro štěňata či psy, kteří při jízdě zvrací. Pozor však ať nekupujete levnou přepravku, ta má slabé stěny a plastové komponenty, které často praskají, investujte raději do ověřené kvality. Nejlepší jsou přepravky splňující podmínky přepravy v letadle. Přepravka má v přední části mříže, z boku jsou nejčastěji průduchy nebo mříže a ze zadní části pak otvory v plastové stěně, je tak dobře větraná i přestože spodní vana otvory nemá.

Zdroj: zde

Látková přepravka

Látkové přepravky mají jednu hlavní výhodu a tou je nízká hmotnost, pro cestování tedy ideální. Důležitá je konstrukce samotné přepravky. Crash testy ukazují, že tou rizikovou částí jsou především švy a síťované části, které díky váze psa mohou při nárazu rupnout a pes z nich vyletí. Pro psa to není tolik nebezpečné, pokud se ovšem nestane, že by psa poranila kovová konstrukce, kterou má většina lepších látkových přepravek. Za nevýhodu považuji špatné větrání těchto přepravek, síťované části mnohdy nepropustí tolik vzduchu, kolik pes ve vysokých teplotách potřebuje. Pro starší auta či auta bez klimatizací jsou zcela nevhodné.

Cestováček – jakoby látková kennelka, která je však speciálně vytvořená do kufru auta – nedá se využít jako kennelka, je pouze do auta. Dle webu výrobce je otestována na nehodu při 50 km rychlosti s 30 kg psem a vydržela. Pořizovací cena je cca 10 tis. u střední velikosti. Pro mě je největší nevýhodou fakt, že pes v něm musí ležet v klubíčku, což je pro mě naprosto nereálná předatava, že mi psi budou přes celou republiku či Evropu spát v klubíčku v látkové přepravce. Výhodou jsou jistě větší větrací otvory. Osobní zkušenost nemám.

Zdroj: zde

Tašky do auta a postroje s popruhem do pásu

Tašky jsou většinou záležitostí malých plemen, ale zmíním je a rovnou jsem je dala do kategorie s postroji. Taška bývá kolikrát jen položena na sedák a pes je v tašce připnut na karabinu. Tento způsob je prakticky totožný jako pes na volno. Pokud tašku připevňujete k pásu pozor na uškrcení na obojku, nezapínejte proto psa za obojek. Nicméně karabiny jsou v těchto taškách malinké a naprosto nevyhovující, proto se většinou urvou a pes může vyletět ven. Tento způsob je také velmi nevhodný. Problém nevhodných karabin, materiálů či postrojů je i u druhého způsobu, kdy pes má postroj a ten je upevněn buď pomocí autopásu nebo spojky, kdy je na jedné straně karabina a na druhé stejná koncovka jako na pásu a tato spojka je tedy přímo zapojena do pásu.

Existují i postroje a spojky s crash testy, je jich ovšem minimum a kvalitě odpovídá i cena. Pokud nemáte celý systém s crash testem, nepoužívejte obyčejné spojky a klasické postroje, nejsou na nárazy uzpůsobené a náraz nevydrží, pes tak vyletí z auta nebo se může přiškrtit atp. Co se týče spojek, větší psi běžně nechtěně spojky z pásů vycvaknou (tlapou, během posouvání se po sedáku). Tento způsob tedy není příliš bezpečný. Se setem s crash testy bych se nebála cestovat, ale pozor na nechtěné vycvaknutí.

Zdroj: zde

Závěr

Pokud nejste omezeni finančně, doporučuji investovat do systému VarioCage, ale chápu, že tuto klec si může dovolit jen někdo. Z ostatních možností pak doporučuji plastové přepravky, ale jen kvalitní, popřípadě set postroje s crash testem. U cestování se psem je vždy na prvním místě bezpečnost osádky lidské, na druhém té psí, nezapomínejte proto na to, že pokud budete mít psa na volno v kufru, v tašce nebo na volno na sedáku či nevhodném postroji, krom možné ztráty či ublížení psa ohrožujete především sebe, svou rodinu či přátele. Dávejte tedy pozor nejen na své mazlíčky, ale i na sebe!

logo chovatelské stanice Original Tobias

Autor chovatelská stanice Original Tobias© 2019, veškerý textový i obrazový materiál tohoto webu podléhá autorským právům, pro jeho použití je nutné mít písemný souhlas autora.